'Air is a french band whose music doesn't easily fit into any category. they are often described as ambient or nebulous and their album, Moon Safari, has been hailed as the lounge music for the 21st century. air have been highly praised in such magazines as 'the face' and 'rolling stone' (australian edition). 'moon safair' was hailed as one of the greatest releases of 1998.'
'De toneelproductie Zeg `ns AAA is gebaseerd op de gelijknamige VARA-televisieserie. Zeg `ns AAA startte in 1980 met acht afleveringen, al bij de derde aflevering schoten de kijkcijfers omhoog en de VARA-directie besloot voor het seizoen daarop een nieuwe langere reeks te programmeren. De serie zou tot 1993 jaarlijks op het scherm te zien blijven en bracht het tot 212 afleveringen. Na jaren van afwezigheid maakte "Zeg 'ns Aaa!" zijn rentree in het theater.'
'Op de mooiste plek van Den Haag staat een compact en schitterend paleis uit de 18e eeuw: Het Paleis Lange Voorhout. Waar tot 1891 Koningin Emma woonde en later Koningin Wilhelmina, Juliana en Beatrix hun officiÎle ontvangsten hielden, is nu een permanent museum en attractie gewijd aan het werk van de wereldberoemde Nederlandse grafisch kunstenaar Maurits Cornelis Escher (1898-1972).'
'Een herberg, na afloop van de première van Don Giovanni (Praag 1787). Er barst een tweestrijd los tussen de dertigjarige succescomponist Mozart, die inmiddels de status van een popheld heeft, en de zestigjarige aartsverleider Casanova, gedesillusioneerd in de ‘verlichte’ liefde. Storende factor in dit elegant bedoelde duel is libretto schrijver Lorenzo da Ponte die de tekst leverde voor Don Giovanni.'
'Toneelklassieker van Tennessee Williams. In dit familiedrama voedt een door haar echtgenoot in de steek gelaten moeder - gespeeld door Anne-Wil Blankers - haar kinderen op in een te strak keurslijf. Ze heeft het beste met hen voor, maar haar goede zorg werkt verstikkend en hun liefde slaat om in haat en ontgoocheling. Als haar zoon (Victor Löw) zijn eerste baan heeft, is haar hele bestaan erop gericht haar kreupele dochter aan de man te brengen. Maar haar dochters eerste afspraak met een jongeman (Marcel Hensema) heeft niet de verlangde afloop.'
'Keisha Buchanan (30 september 1984) en Mutya Buena (Rosa Isabel Buena (21 mei 1985) waren al sinds hun kinderjaren in Londen vrienden en ontmoetten op 13-jarige leeftijd Siobhan Donaghy (14 juni 1983) op een feestje. Buchanan's familie is afkomstig van Jamaica, terwijl die van Buena van de Filipijnen komt. Het trio besluit in 1998 een groep te vormen. London Records besluit, wanneer de meiden 14 zijn, de groep een contract aan te bieden en laat Cameron McVey, bekend van zijn werk voor All Saints, een album ontwikkelen.
De eerste single Overload bereikt in Nederland #14. De groep schreef voor een groot deel mee aan het album One Touch, waar tevens de hit Run for cover op staat. Ondanks het redelijke hits die op het album stonden, verkocht One Touch niet zo goed als London Records had gehoopt, en dus werd de band in 2001 ontslagen. Siobhan Donaghy verliet de band in 2001 tijdens de tournee. Haar keuze had te maken met depressiviteit en ruzies binnen de groep. Later besluit ze een carrière als soloartiest op te starten. Heidi Range (23 mei 1983) vervangt Donaghy, wanneer zij een nieuw contract tekenen bij Island Records. Hun eerste single bij het nieuwe label was Freak like me, een Bastard Pop nummer, gemaakt door producer Richard X, waarin een sample van Are friends electric? van Gary Numan's Tubeway Army gemixt wordt met de vocalen van Adina Howard's Freak like me.'
'Tentoonstelling van Yinka Shonibare, een Brits-Nigeriaanse kunstenaar. Shonibare geniet de laatste jaren een groeiende internationale bekendheid met zijn tableaux vivants van in African print geklede historische figuren.'
Vier maanden voor het begin van de Olympische Zomer Spelen 2004 in Athene komen de Europese topturnsters bij elkaar tijdens het EK dames turnen in de RAI te Amsterdam. De koningin van het turnen, Svetlana Khorkina, sjokte met een ontevreden gezicht rond, maar haalde wel de hoogste totaalscore deze dag. Helaas bracht het haar team niet de overwinning, die ging naar Roemenië.
'Het gaat niet zo lekker met Happy Air. Het zijn tijden van outsourcen en downsizen, van prijsvechters en air-rage. Waar is de romantiek van het vliegen gebleven? Er hangt een fusie in de lucht, en de dreiging van de daarmee gepaard gaande ontslagronde is de nekslag voor het laatste beetje solidariteit onder het personeel. In STESSEN zien we hoe stewardess in opleiding Lolly Miedema voet aan de grond krijgt in de vluchtige wereld van het vliegen. Een wereld die wordt bevolkt door megalomane piloten en geshopsedeerde stessen, die allemaal zo hun eigen reden hebben om liever een week in Delhi te zitten dan thuis voor de buis.'
'De jazz van de Noorse zangeres Rebekka Bakken valt moeilijk te plaatsen. Haar (eigen) composities zijn vrij pop-georiënteerd en hebben onverwachte trekjes. De zangeres is heel eclectisch en haalt elementen uit de trip hop, lichte pop, jazz, folk en country, maar ze voegt dat alles heel organisch samen. Sfeer is het uitgangspunt. Soms is de sfeer kil, soms warm en Bakken past haar manier van zingen daarop aan. Ze gebruikt haar stem heel divers en varieert qua klank, kleur en intonatie van Emmylou Harris tot Celine Dion. Bakken is wars van concepten en dat hoor je. Als je denkt dat je weet wat ze wil, doet ze ineens weer iets anders.'
'Het gebouw vertoont vele gebreken, maar geeft daarmee de kunst iets extra's. Het uitzicht op de 11e verdieping is de uitsmijter die niet overgeslagen mag worden.'
'Souldiva met een waanzinnige strot en haar eigen dochter in het achtergrondkoor.'
Het Teylers Museum is gesitueerd in een prachtig oud gebouw in Haarlem en herbergt een uiteenlopende collectie. Er zijn natuurkundige meetinstrumenten, schilderijen, goocheltrucobjecten en een tentoonstelling over het hart.
Playlist:
1. Like lovers do
2. I wanna be your light
3. Paper cup
4. One day in June
5. Talk to me
6. Island
7. River of life
8. That's all I need
9. Gloomy Sunday
10.What a feeling
11. Lets not talk
12. Winterblue
13. You left me a song
14. London rain
15. Fool for you
16. Truth and bone
17. Someone new
18. Heart & Shoulder
19. Doubled up
20. Walk this world
'Julius Caesar achtervolgt zijn aartsrivaal Pompejus tot in Egypte. Caesars triomf is nabij, zijn leger is aan de winnende hand. Op hetzelfde moment ruziën Ptolemaeus en zijn zus Cleopatra om de troon. Ptolemaeus hoopt op Caesars steun en denkt in de gunst te raken door hem het hoofd van Pompejus aan te bieden, als ‘welkomstgeschenk’. Maar Caesar voelt zich juist in verlegenheid gebracht: hoe moet hij dit straks in Rome uitleggen? Een Romein vermoord door een barbaar?
Dan grijpt Cleopatra haar kans. Ze verleidt Caesar een oorlog te beginnen tegen Ptolemaeus; daarmee zal hij zijn reputatie in Rome redden en bovendien haar eeuwige dank oogsten. Maar de verwarring slaat toe en het verschil tussen list en liefde begint te vertroebelen.
In Caesar en Cleopatra nemen we een kijkje in de hoofden van de machthebbers. Wat we daar aantreffen had beter verborgen kunnen blijven: onder zijn lauwerkrans wordt de legerleider getergd door angstbeelden en grootheidswaan. En binnen de dikke paleismuren doolt een stel verwende koningskinderen dat elk raakvlak met de realiteit verloren heeft.
Maar we horen ook stemmen die gewoonlijk door de zwaarden als eerste het zwijgen opgelegd krijgen. Soldaten die zich opmaken voor de strijd. Hun tevergeefs wachtende vrouwen. Of die ene visser die, de oorlog vervloekend, een doodsbange soldaat uit het water redt. Maar wist hij dan niet dat die hulpeloze drenkeling in zijn armen niemand minder dan Caesar zelf was?
François Mitterrand werd ooit gevraagd of al die macht hem niet uitputte. Macht, antwoordde hij, put alleen hen uit die het niet hebben. Maar wat als je macht eenmaal bezit van jóu heeft genomen en alles verzwelgt, zoals een parasiet die zijn eigen gastheer leegzuigt? Theater Het Amsterdamse Bos wil laten zien dat er soms weinig verschil is tussen het gezag en het buigen. Want in een oorlog zijn we uiteindelijk allemaal de verliezer.
En de liefde, wint die het wel? Of waren we die ergens onderweg vergeten?'
'Ballyhoo betekent chaos, trammelant, drukte en spektakel. En dat is precies wat je als bezoeker krijgt. Clownerie, muziek, dans –en circusacts en dat allemaal in een mum van tijd.'
'Een kijkje in het moreel geperverteerde leven van de Vinex buurvrouw. Beukenhaagzieke buurvrouwen en een angstige vijver. Opdrogende lakens geven hun geheimen prijs. Het stille lijden van een seksueel misbruikte poes, de latente / laffe houding van de tuinkabouter, de laatste woorden van een vergiftigde slak, de intrigerende groepsdynamica van een nest jonge mezen of de lijdensweg van pas gemaaid gras. Alles ademt, alles leef, alles kent zijn pieken en dalen. Of het nu lente, zomer, winter of herfst is: de achtertuin ligt er schitterend bij.'
'Als een razende reist Ani Difranco de VS en de wereld over voor honderden optredens per jaar. Ieder jaar verschijnt ook nog eens een nieuw zelfgeproduceerd album op haar eigen label. De combinatie van muziek, onafhankelijkheid en radicaal politiek activisme is het handelsmerk van Difranco. Haar reactie op de gebeurtenissen van 11 september, het gedicht Self Evident, is daar een uitdrukkelijk voorbeeld van: yes, the lessons are all around us and the truth is waiting there, so it’s time to pick through the rubble, clean the streets and clear the air, get our government to pull its big dick out of the sand of someone else’s desert, put it back in its pants and quit the hypocritical chants of freedom forever.'
Sarah McLachlan is naast haar muziek ook bekend van de door haar georganiseerde Lilith Fair tours. Ze heeft sinds het debuut Touch drie Grammy Awards gewonnen en ruim 25 miljoen albums verkocht. Na de release van Surfacing in 1997 komt in 1999 een live album van haar uit. Een jaar later wordt ze gevraagd om het nummer Silence van Delerium in te zingen. Het wordt gelijk de grootste hit uit haar carrière. Eind vorig jaar komt ze dan met haar nieuweling Afterglow, waarvoor ze in de afgelopen tweeëneenhalf jaar alle liedjes op de piano schreef.
"Hoe maak ik een geloofwaardig verhaal van een lied?" is waar de deelnemers van deze masterclass mee worsteleen, onder leiding van jazz-zangeres Lils Macktinosh.
'Menselijke zwakheden zijn van alle tijden en kunnen erg grappige gevolgen hebben. Zeker als mensen zo aardig en beleefd voor elkaar zijn dat het soms verschrikkelijk is. In Slippers hebben alle vier de personages, een wat ouder echtpaar en een jonger stel, goede redenen om niet het achterste van hun tong te laten zien. Toneelschrijver Alan Ayckbourn creëert het liefst komische situaties die acteurs alle kans geven te excelleren. Relatively speaking (Slippers) betekende in 1965 zijn eerste grote hit en blijft een van zijn meest gewaardeerde komedies.'
'Verschillende verhalen van gruwelijke kleinburgerlijkheid en verstikkende familiebanden lopen door elkaar heen. Een moeder, een slager, een overspelige hoofdonderwijzer, diverse jonge meisjes, een makelaar, een gekleineerde dochter en veel bloed- en vetvlekken...
In de alledaagse werkelijkheid van Alex van Warmerdam gelden geheel eigen wetten en loopt het meestal niet goed af. Zijn tekst, vormgeving en regie vormen een onlosmakelijk geheel waarmee hij een wereld schept die lijkt op de onze maar die toch heel anders is. Of zijn wij de wereld die anders is?'